Kauhavan Kokoomuksen kuntapoliittinen ohjelma 2025-2029

Tavoitteena on kehittää Kauhavaa asukaslähtöisesti, kustannustehokkaasti ja vaikuttavasti. Ohjelman keskiössä ovat vireä monipuolinen elinkeinoelämä, laadukkaiden palveluiden saatavuus, vastuullinen taloudenpito, osaava henkilöstö ja avoin viestintä. Kaupungin edunvalvontaa ja sidosryhmätyötä kehitetään. 

Elinkeinoelämä

Kauhava on pohjoisen Etelä-Pohjanmaan keskus. Yritysystävällinen toimintaympäristö työllistää asukkaita ja huolehtii, että Kauhavan hankinnoissa myös paikalliset toimijat voivat osallistua kilpailutuksiin. Kaupungin maanhankinta ja kaavoitus edesauttavat sopivan tontin löytymistä. Yksityisen sektorin palveluilla täydennetään julkisia palveluja. Kauhava on maataloustuotannossa Suomen viidenneksi suurin kunta ja siksi viljelijöille suunnattujen palvelujen on säilytettävä laadukkaina.

Uusi kuntayhtymä Kymppi huolehtii osaavista työntekijöistä yrityksille ja työllistää.

Kaikessa päätöksenteossa tehdään yritysvaikutusten arviointia.

 

Kasvatus ja opetustoimi

Kauhavalla on uudet koulurakennukset ja nyt on aika kehittää laadukasta opetusta kaikissa ikäluokissa ja kaikilla kouluasteilla. Koulurauha turvataan ja riittävän varhainen tuki varmistetaan. Yrittäjyyskasvatusta arvostetaan. Lasten ruokahuollossa pyritään lisäämään laadukkaita, kotimaisia raaka-aineita ja mahdollisuuksien mukaan suosimaan lähiruokaa. 

 

Tekninen toimi

Kaupungin kiinteistöjä huolletaan ja kunnostetaan. Tarpeettomista kiinteistöistä luovutaan. Tiet pidetään hyvässä kunnossa ja viihtyisyyttä lisätään ympäristöstä huolehtimalla. Varautumisesta huolehtiminen on ajan tasalla, kuten esimerkiksi vesihuolto.  

 

Elämänlaatu

Liikunnalla, kulttuurilla ja muulla ennaltaehkäisevällä toiminnalla lisätään kuntalaisten hyvinvointia. Nuorten hyvinvointiin etsitään uusia keinoja. Kansalaisopiston palvelutarjonta lisää monipuolisia harrastusmahdollisuuksia.

 

Sote- ja pelastuspalvelut

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-keskus tuottaa sosiaali- ja terveyspalvelut. Pidetään huoli vanhuksista lähipalveluperiaatteella. Yhteistyötä lisätään palvelujen turvaamiseksi. Arvostetaan kolmannen sektorin toimintaa tukemalla vapaaehtoistyötä.

 

Laadukkaat palvelut rakentuvat osaavan ja motivoituneen henkilöstön avulla. Läpinäkyvä ja tietoon perustuva johtaminen parantaa toiminnan sujuvuutta. Selkeä tiedonkulku organisaation sisällä lisää henkilöstön sitoutumista.

Viestintää parannetaan, jotta kuntalaiset saavat tietoa palveluista. Palautekanavia kehitetään, jotta palveluita voidaan uudistaa. Laadukkaat digitaaliset palvelut tuovat palvelut lähelle kuntalaista.